2012. szeptember 4., kedd

Glasgow

Abban a szerencsés helyzetben voltam az idei évben hogy eljutottam Skócia gyönyörű tájaira és a csodálatos vidéki túrák mellett egy fél napot Glasgow városára is rászenteltünk. A kocsi letétele után felpattantunk a Clockwork Orange-ra keresztelt metróra és mielőtt a városközpontba vetettük volna magunkat elzakatoltunk az Ibrox Stadionig. A méltán híres stadion már 1899-óta hazai pályája a Rangers FC-nek, mely Skócia egyik leghíresebb és legrégebbi csapata. Igaz a tavalyi évi csődeljárás egy kicsit megtépázta a hírnevüket, de kizárás ellenére még mindig tízezrek állnak a Rangers mellett és mögött. A stadion maga lenyűgöző, nem is a kinézete, szépsége vagy éppen terjedelme miatt, hanem a múlt, amit hordoz, na az ragad igazán magával. Legalább is engem biztosan, még így is hogy meccset nem láthattam és a zöld gyepre se mehettem be, csak egyszerűen körbesétáltam, mint egy műemléket. Egy gyerekkori álom kipipálva!

Ibrox Stadion:


Az Ibrox kipipálása után a városnak szenteltünk pár órát, majd a vasárnapnak és a kisebb forgalomnak köszönhetően visszapattantunk a kocsiba és a Hampden Park felé robogtunk. Közben elkezdett szakadni az eső és így érkeztünk meg a nemzeti válogatott, illetve az "örök" amatőr csapatként szereplő Queens Park FC stadionjáig. A parkolás után egy kis elázásra voltam kárhoztatva, ha látni akartam eme hatalmas létesítményt vagy kocsival is körbekarikázhattam volna és akkor szárazon megúszom. Természetesen az elázást választottam és ha kicsit lóhalálában is, de körbejártam a teraszokat, ami kevésbé fogott meg mint a Rangers otthona. Pedig itt is van történelmi múlt, hiszen a Hampden 1903-óta áll a QPFC rendelkezésére, sőt 1906-óta a skót nemzeti válogatott otthona is egyben. A mostani állapotát 1999-ben nyerte el és egy igazi "első számú" stadion, akár csak a cardiffi vagy londoni társa, mely méltó otthona az ország nemzeti válogatottjának.

Hampden Park:

A Hampden Park mellett áll egy másik történelmi pálya (sőt még egy, de oda már nem jutottam el), mely a Lesser Hampden néven szerepel és szinte megőrizte 1924-es alakját. Anno 12.000-en fértek el benne és a Queens Park FC játszotta itt tétmeccseit ha úgy hozta a sors. Ottjártamkor éppen felújították a lelátókat, de a klubház még eredeti állapotában tündököl. A pályát mai napig használják a fiatalok, illetve olykor a nagy csapat, sőt amikor én ott jártam pont két női labdarúgó csapat gyűrte egymást a zöld gyepen. Egy biztos, furcsán hat a hatalmas monstrum mellett ez a "kis falusi pálya", az ütött-kopott kinézetével.

Lesser Hampden:

A "hampdenek" mellett volt még egy nagy labdarúgó központ a közelben, ami amolyan "akadémiának" felel meg és a Toryglen Regional Football Centre névre keresztelték. A "sporttelep" egy nagy fedett és több szabadtéri kisebb pályából állt és rengeteg fiatal rúgta a bőrt a környéken. Nagy figyelmet nem szenteltem a létesítményeknek, így pár kép készítése után tovább is álltam, hisz várt rám a másik nagy glasgowi csapat arénája a város egy másik részében.

Toryglen Regional Football Centre & Astrotruf Pitches 1-3:






A nap utolsó állomásaként a Celtic Park felé vettük az irányt és kisebb kacskázás után csak megtaláltuk a zöld-fehérek hazai pályáját. Az Ibrox mellett ez a stadion volt az amit mindenféleképpen látni akartam Glasgowban, hiszen a történelmi múlt és a Celtic FC hírneve szinte vonzza a magamfajta látogatókat. Az eső szerencsére csitulni látszott, de most már az idővel voltunk hadilábon (ha haza akartunk érni ), így csak a "park" körbejárásár futotta, ami nekem elég is volt "első randevún". A 1892-ben átadott stadion a kezdetek óta áll a "kelták" rendelkezésére, igaz napjainkig több felújításon, átalakításon, újjáépítésen esett át. A mai formája is szemet gyönyörködtető, de ami a legjobban megfogott az az egyik szobor talapzatán lévő felirat "Football without the fans is nothing!" Az UEFA és MLSZ illetékesei is nyugodtan vizitálhatnának arra egy kört, csak addig amíg elolvassák és értelmezik ezt a pár sort!

Celtic Park:

A Celtic Park után már csak egy dolgom volt, átkocogni a túloldalra, hogy a frissiben felhúzott Commonwealth Arénára vessek egy pillantást. A komplexum a 2014-es glasgowi commonwealth játékokra épült és helyet kapott benne egy sportcsarnok valamint egy "velodrome" mely a Sir Chris Hoy nevét viselte. A csarnokot már birtokba is vették a helyi kosarasok, akik Glasgow Rocks BC néven futnak napjainkban és a British Basketball League-ban szerepelnek. A plusz létesítmény megtekintése után már  nem volt idő máshová menni, így Motherwell és stadionja egy következő skóciai kalandozás része lesz!

Commonwealth Arena & Sir Chris Hoy Velodrome:

hancsi78

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése